Wereldstemdag: tips om te stoppen met roken

Wereldstemdag! Misschien is het voor jou de ideale dag om stoppen met roken!? Omdat stoppen met roken zoveel voordelen heeft, vind je hier tips om te stoppen met roken. Wie stopt met roken bespaart niet alleen geld, maar zorgt ook voor zijn stem en gezondheid! Nu roken op café en restaurant verboden is, is het een uitgelezen kans om ook thuis hiermee verder te gaan! De tips helpen je alvast op weg! Op www.vlaanderenstoptmetroken.be vind je een overzicht van het rookstopaanbod in jouw buurt. 

  • Informeer je, praat met mensen die gestopt zijn, lees een boek,…
  • Neem de tijd om na te denken waarom je graag wil stoppen, schrijf het op een blad en bewaar het voor eventueel moeilijke momenten.
  • Naast lichamelijke verslaving is er ook sprake van geestelijke verslaving, ofwel de gewoonte. Realiseer je dat gewoontes ook af te leren zijn!
  • Ga na op welke momenten je uit gewoonte rookt, in welke omstandigheden en bij wie. Zo krijg je zicht op je rookgedrag.
  • Misschien ken je nog mensen die ook willen stoppen. Samen stoppen helpt echt!
  • Hoe meer mensen je er van op de hoogte brengt dat je gaat stoppen, hoe meer ze je kunnen steunen! Het helpt je ook om door te zetten op moeilijke momenten.
  • Plan hoe je gaat stoppen: kies je voor een bepaalde methode, gebruik je hulpmiddelen, met de hulp van een tabakoloog, ...? Ook je huisarts kan je bijstaan met advies! Op www.vlaanderenstoptmetroken.be vind je een overzicht van het aanbod in je buurt.
  • Stel voor jezelf een beloning voorop. Dat kan met het geld dat je uitspaart, maar het hoeft natuurlijk niet altijd geld te kosten!
  • Maak een lijstje met activiteiten die je kan doen als het verlangen naar een sigaret je overvalt. Laat je inspireren door te kijken naar de niet-rokers om je heen.
  • Bepaal je stopdag!
  • Maak plannen voor je stopdag en de eerste dagen daarna! Hoe meer je om handen hebt, hoe minder tijd je hebt om stil te staan bij je rookstop.
  • Tegelijk met het stoppen met roken kan je overwegen wat vaker te gaan sporten. Het verhoogt je gevoel ‘goed bezig’ te zijn.
  • Vanaf het moment dat je die laatste sigaret uitdrukt, ben je een niet-roker!
  • Stop van dag tot dag. Stel je elke morgen tot doel: ‘vandaag rook ik niet’. Zo valt het stoppen met roken best mee!
  • Wie weet inspireer je rokers om ook te stoppen met roken en met jouw opgedane ervaring kan jij dat extra steuntje in de rug geven.


Spraakzaam wenst je alvast veel succes!